Monday, January 23, 2012

Kritikan kepada penerbit

Ibu Prihatin said...
Salam.

Saya mempunyai seorang anak perempuan yang sangat suka membaca, saya biasanya "scan" dulu novel yang dibacanya. karya Ezee Rahmani boleh dikatakan agak bagus dan mempunyai nilai pendidikan. Tapi jika novel Ain Maisarah, saya dapati pengisiannya "entah apa-apa", takut saya nak bagi anak saya baca... PTS sudah ada nama, pastikan novel yang dterbitkan benar-benar "memandaikan anak bangsanya" seperti yang "diklaim"

salam pagi jumaat
ni pendapat personal aku lah kan
kalau buku terbitan PTS yang kita boleh beli macam karya Hj Fadzillah Kamsah dan beberapa lagi tokoh yang kita boleh percaya (kalau)
kalau bab2 novel lain tu semuanya "karya sampah"jer.
tiada bezanya dengan penerbitan karya popular lain.cuma lebih dimomokkan dengan promosi kononnya karya yang berkualiti.sebenarnya sekadar hampas.
aku pun setuju kalau teknik tu tidak dimanipulasikan dgn nama TSY.kalau boleh nyatakan sebagai sumber sahaja.nanti akan menimbulkan keliru.


Sasaran utana PTS ialah bisnes. Untuk berjaya dalam bisnes perlukan perbezaan. PTS melakukannya. Hanya tuan yng punya syarikat yg tahu hakikat sebenar. Tapi daripada imej yg ditonjolkan oleh PTS, menegakkan syiar Islam bukanlah agenda utama tetapi yg jadi menegakkan niat bossnya Pn Ainon itu yg utama. saya mula kenali Pn Ainon daripada artikel beliau dalam akhbar Utusan Malaysia. Ideanya mungkin menarik tetapi sampai satu ketika...idea itu menjadi "Tuhan"nya. Penyakit inilah yg kerap meyerang orang yg popular dan terkenal. Bahaya. Teknik surah yusuf itu merupakansalah teknik mengarang yg baik jika digunakan pada tempat yg betul tetapi menamakan teknik tersebut sebagai teknik surah yusuf amatlah berbahaya dan sangat tidak beretika.Pn Ainon bukanlah lulusan sarjana bahasa arab ataupun kesusateraan arab ataupun mana-mana bidang pengajian al-quran. Sgt bahaya fahaman ini, tambahan pula Pn Ainon mempunyai pengikut yg ramai dan ramai ingin popular dengan buku tulisan mereka. target si penulis yg sekian ramai adalah wang...kalaupun niat mereka ingin mendidik tetapi jauh di hati mereka terfikir juga betapa lumayannya royalti yang akan diperolehi jikalau popular. Sebab itu saya rasakan dan menyeru para penulis supaya menghantar karya mereka ke penerbitan yang lain guna untuk menilai mutu pemikiran dan penulisan mereka. Cubalah. Saya sendiri mempunyai banyak hasil penulisan tetapi masih lagi tercari-cari penerbit yang tahu menilai dari segi ilmu dan idea bukannya terfikir untuk melariskan sahaja hasil tulisan kita. Jika rakan-rakan di sini mempuanyai penerbitan lain yg boleh diyakini sila syorkan pada saya.

Jika diikuti tulisan Ainun Mohammed berhubung Teknik Surah Yusof, isteri meminta cerai tidak dibenarkan dalam novel PTS kerana dalam Surah Yusuf tidak ada kes cerai. Aduhai.. tak siapa yang peringatkan beliau ke, dalam surah lain ada sebut tentang talak dan khuluq dan hadis bergegar Arasy itu hadis palsu. Lantas, saya kasihan dengan penulis yang disekat kreativitinya.. bagaimana nak bersastera jika itu tak boleh, ini tak boleh..

novel FAISAL TEHRANI iaitu SEBONGKAH BATU DI KUALA BERANG diharamkan JAKIM kerana berbau SYIAH.
BERHENTILAH faisal tehran-ni tulis unsur syiah kamu.
TEHRAN -IBU KOTA NEGARA SYIAH IRAN.

sumber :

http://pbaru.blogspot.com/